fungsi anti oksidan dan bahaya radikal bebas cegah kanser

Anti Oksidan dan Radikal Bebas Secara Ringkas

Anti oksidan – pernah dengar tapi tak tahu apa? Jom tambah ilmu. Jangan malas. Dah 2019 kan. Penting sangat info ni!!

Mesti ramai pernah dengar, ANTI OKSIDAN membantu kita jadi sihat dan cantik tapi macam mana modus operandi dia? Teguk-teguk terus sihat ke? Ok kita ambil contoh paling mudah sebiji epal, makan atau potong separuh, tinggalkan dalam suhu bilik dan perhatikan perubahannya.

fungsi anti oksidan dan bahaya radikal bebas

 

Epal akan berubah menjadi perang kan? Haa itu disebabkan oleh proses pengoksidaan yang menghasilkan produk sampingan iaitu RADIKAL BEBAS. Sebenarnya proses ini juga berlaku di dalam tubuh badan kita, antaranya radikal bebas yang dihasilkan oleh badan melalui tindak balas biokimia.

 

BAHAYA atau tidak radikal bebas?

 

Radikal bebas yang terlalu banyak sudah tentu lah mendatangkan bahaya kepada tubuh badan. Faktor seperti merokok, minum arak, makanan berlemak, cahaya matahari, pendedahan kepada radiasi dan pencemaran persekitaran akan menghasilkan lebih banyak radikal bebas dalam badan.

Alhamdulillah syukur lah dekat makan dah bebas asap rokok  sekarang kan? Kurang sudah satu punca.

 

punca berlaku radikal bebas dalam tubuh manusia bahaya radikal bebas radikal bebas punca kanser

Tapi apa kaitan dengan ANTI-OKSIDAN?

 

Ok jom kita flash back subjek Kimia sikit. Rujuk gambar di bawah. Radikal bebas adalah molekul yang kehilangan elektron, oleh itu ia tidak stabil. Molekul radikal bebas akan kacau dan cuba ‘MENCURI’ elektron dari molekul lain untuk stabilkan diri sendiri.

fungsi anti oksidan dan bahaya radikal bebas cegah kanser

Di sini lah fungsi anti oksidan. Anti oksidan mempunyai LEBIHAN ELEKTRON yang boleh ‘didermakan’ kepada molekul radikal bebas. Sooo tak ada la dia sibuk nak pergi mencuri elektron dari molekul lain. Faham kan? Kalau tak faham rujuk gambar ok.

 

TUBUH MANUSIA PERLUKAN ANTI OKSIDAN SETIAP HARI

 

Jadi sebenarnya tubuh kita sangat sangat memerlukan anti oksidan setiap hari. Sebab hari-hari pun kita terdedah kepada persekitaran yang merosakkan sel dan menjadi radikal bebas. Apa lagi kalau merokok, kerja di kilang-kilang, stress, udara tercemar dan tak jaga pemakanan. Kesian sangat badan kita tau.

Sebab tu lah, selain makan buah dan sayur (itu pun ada hari tak makan), saya pastikan tubuh badan saya cukup anti oksidan dengan Vitamin C, Vitamin E dan Vivix. Ketiga-tiga ini adalah anti oksidan yang bertindak pada bahagian tubuh tertentu. Kalau tak mampu nak ambil semua, jangan pulak tinggal semua ya. Vitamin C 1 biji sehari sekurang-kurangnya.

Apa la sangat RM0.50 untuk sebiji vitamin berbanding dengan fungsi nya yang mampu melindungi tubuh kita dari penyakit akibat radikal bebas. Jadi jangan tunggu lagi. Mula amalkan makanan yang tinggi anti oksidan sekarang!

Klik saja gambar di bawah untuk terus menghubungi saya di aplikasi Whatsapp dan respon yang pantas.

anti oksidan terbaik shaklee vitamin cegah radikal bebas vivix shaklee vivix cegah kanser vivix rawat sel kanser

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge